Zondagsrust - Reisverslag uit Otrabanda, Curaçao van Karin Miedema - WaarBenJij.nu Zondagsrust - Reisverslag uit Otrabanda, Curaçao van Karin Miedema - WaarBenJij.nu

Zondagsrust

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

12 November 2017 | Curaçao, Otrabanda

Aangezien 80% van de zwarte bevolking van Curaçao katholiek is speelt religie best een grote rol op dit eiland. Wat als eerste al opvalt is de vele kleurrijke kerken die verspreid over Curaçao zijn te vinden. Toen we nog op Coral Estate woonden reden we bv dagelijks langs de zalmroze Willibrordus kerk in Sint Willibrordus (na veel oefenen kon Daan dit eindelijk uitspreken, en noemde het hierna trots 'mijn Willibrordus-kerk', elke keer als we er langs reden). Op zondag zijn veel winkels (behalve dan de Centrum en AH) alleen 's ochtends open.
Veel Curaçaoenaars gaan op zondag (na de kerk?) naar het strand, waar ze met hun familie de dag doorbrengen, al zwemmend, kletsend, en barbecuend.
Gek genoeg zijn bouwvakkers hier overigens wel vaak op zondag aan het werk om bv een straat te maken, en ook tuinmannen zien we hier regelmatig op zondag in de tuin aan het werk (bij navragen aan een van de tuinmannen hier op Blue Bay waarom hij op zondag aan het werk was zei hij dat dit de enige mogelijke dag was voor hem om hier te werken, blijkbaar is het soms een soort bijbaantje?).

Ook in het ziekenhuis krijg je te maken met religie. In eerste instantie al doordat het Sint Elisabeth ziekenhuis in 1855 werd opgezet door een groep zusters. Op veel plaatsen in het ziekenhuis zijn dan ook nog steeds Maria-achtige beelden te vinden. Daarbij zit aan de zuidkant van het ziekenhuis een heuse kapel, met prachtige glas-in-lood kunstwerken. Het schijnt dat de kapel het enige deel van het SeHos is dat straks zal blijven staan als het nieuwe ziekenhuis eindelijk af is en in gebruik zal worden genomen (geschat eind 2018, maar misschien ook pas 2019). Ook in de zorg voor patiënten speelt religie door. Op de NICU hangt met enige regelmaat aan het bed van een patiëntje een kralenketting met een kruisje er aan, en ouders van patiëntjes vragen soms aan verpleegkundigen of ze met hen willen bidden voor het herstel van hun kind.
Vanwege de religieuze achtergrond is abortus hier jurydisch anders en een stuk strenger geregeld dan in Nederland; om abortus hier legaal te mogen uitvoeren is er een brief met argumentatie (bv ernstige congenitale afwijkingen) en een handtekening nodig van de gynaecoloog.

En wat doen wij zoal op zondag? Het liefst rijden we op zondagochtend richting Westpunt (alleen al de trip er naar toe - ongeveer 45 minuten rijden - is prachtig, dwars door het platteland van Curaçao), waar we naar een van de strandjes aldaar gaan om lekker te zwemmen, en waarna we gaan lunchen bij Dokterstuin, een half-buiten gelegen restaurant op een prachtige plek waar je het allerbeste de lokale keuken van Curaçao kan ervaren, en waar ook vooral veel lokale Curaçaoenaars te vinden zijn. Dat is écht genieten!
En daarna rijden we weer terug naar Blue Bay, waar we, als Daan en Eline in bed liggen voor hun middagslaapje, lekker Studio Sport gaan kijken (14.00 uur hier is 19.00 uur in Nederland)